Tren Garı Binası (Montanıa Otel)
Tren Garı Binası (Montanıa Otel)
Tren Garı Binası (Montanıa Otel)

Mudanya sahil şeridinde, denize nazır uzunca bir bina olan Mudanya Garı, 1849 yılında Fransızlar tarafından gümrük binası olarak inşa edildi. Osmanlı yöneticilerinin demiryoluna verdikleri önem 19. yüzyılın ikinci yarısında iyice artmıştı. Sultan Abdulaziz, 1871 yılında demiryolu ile ilgili irade yayımlattı. Asya Osmanlı Demiryolları projesi Haydarpaşa’dan başlıyor, bu ağın içinde Bursa- Mudanya da yer alıyordu. Bursa’dan Fransa’nın Lyon kentine ham ipek ipliği ihracatını kolaylaştırmak amacıyla Mudanya ve Bursa arasında 42 kilometre uzunluğunda demiryolu hattı inşa edildi. Bursa’ya ulaşabilmek için 185 bin Osmanlı lirası masraf yapılmış ancak demiryolunun işletmeye açılması mümkün olmamıştı. Mudanya’ya gerçek trenin gelmesi ise 1892 yılına rastlıyor. 8 Haziran 1891 yılında onarım çalışmaları başlanan tren hattı, 17 Haziran 1892 yılında törenle açıldı. 18 yıl sonra Bursa’daki fabrikalarda üretilen ipekler, demiryolu ile Mudanya’ya taşındı. Önceleri gümrük ambarı olarak hizmet veren bina, Mudanya Tren İstasyonu oldu. Bursa – Mudanya arasında uzun yıllar ulaşımı sağlayan, Bursa’da üretilen malların dünyaya ulaşmasında önemli bir işlevi olan Mudanya- Bursa Demiryolu Hattı, TBMM tarafından çıkarılan bir yasa ile zarar ettiği gerekçesiyle 10 Temmuz 1953 yılında kapatıldı. Mudanya- Bursa ulaşımını sağlayan trenin kaldırılıp rayların sökülmesi sonucu işlevini yitiren bu ihtişamlı gar binası, 1980’li yılların sonunda restore edilerek otele dönüştürüldü. 

FORMER TRAIN STATION OF MUDANYA 

A long building with sea view on the shore, Mudanya Train Station was built back in 1849 by the French as customs house. During the second half of 19th century, Ottoman administration began to attach greater importance to railway. Sultan Abdulaziz issued a directive on railroad in 1871. Ottoman project of Asian Railways began from Haydarpaşa, and the network passed through Mudanya, Bursa. A rail line of 42 km was built between Mudanya and Bursa, in order to facilitate exportation of raw silk yarn from Bursa to French city of Lyon. 185,000 Ottoman liras were spent for construction; the line, however, could never be put into service. Actual arrival of rail transport to Mudanya dates to 1892. Reparations on former line began on 8 June 1891, and it was inaugurated on 17 June 1892. After 18 years, silk fabricated in factories in Bursa were carried to Mudanya by rail. The building, once serving as bonded warehouse, became Mudanya Train Station. Mudanya-Bursa Rail Line, which ensured transport between two cities for long years and had an important part in transport of Bursa productions to the world, was closed on 10 July 1953 pursuant to a law enacted by TGNA on the ground of losing money. The glorious station remained functionless upon annihilation of the line and removal of the rails. In late 1980s, the building was restored and transformed into a hotel.